Cyfrowy rozwój Polski – jak sieć 5G, przemysł 4.0 czy niezbędna podstawa funkcjonowania infrastruktury kraju czyli nowoczesna energetyka oparta o niekopalne surowce – wymagać będzie w najbliższych latach ogromnych inwestycji. Ich sfinansowanie to problem , którego rozwiązanie bez udziału nowoczesnego sektora bankowego i środków europejskich będzie po prostu niemożliwe. Już dziś trzeba o tym poważnie rozmawiać i przygotowywać się na kolejne wielkie inwestycyjne wyzwanie.
- polityka gospodarcza kraju i usprawnienie procesów inwestycyjnych
- zasady odpowiedzialnej bankowości, regulacje krajowe i ponad krajowe, monitoring stabilności finansowej
- fundusze europejskie – jak wspomagać i stymulować rozwój gospodarki
- Jak stworzyć finansową ofertę dla przedsiębiorców
- finansowanie modernizacji sektora energetycznego
- wspomaganie innowacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach
Po 30 latach od zmiany systemu politycznego i gospodarczego w Polsce nasz kraj zasadniczo przekształcił swój sektor finansowy i płatniczy, w wyniku czego plasuje się obecnie w gronie najbardziej zaawansowanych krajów w tym zakresie w Europie i nawet na świecie. Zawdzięcza ten stan w dużym stopniu zastosowaniu w systemach finansowych i płatniczych nowych technologii i narzędzi informatycznych. Utrzymanie pozycji lidera wymaga jednak już obecnie zdefiniowania wyzwań nowej dekady i zastanowienia nad sposobami poradzenia sobie z nimi. W tym kontekście ważne są odpowiedzi na m.in. następujące kwestie:
- wpływ sieci 5G na sektor bankowy i technologie płatności
- ile wygody klienta, ile bezpieczeństwa systemu finansowego
- open banking – i co dalej?
- rentowność sektora bankowego w warunkach fintechowej konkurencji.
Sztuczna Inteligencja (AI) jest uznawana za technologię kluczową dla rozwoju gospodarki, w tym także dla sektora finansowego. W tym kontekście istotne jest spojrzenie na AI w kontekście
- rozwiązań technologicznych
- definicji prawnych
- praktycznych zastosowań w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym
- konsekwencji dla rynku pracy w sektorze.
Elektroniczny handel ma za sobą 25 lat rozwoju. I przewidywaną perspektywę dalszego dynamicznego rozwoju w globalnej skali. Jednocześnie w sferze płatności pozostaje obszarem – w stosunku do sektora finansowego – mniej zestandaryzowanym i mniej regulowanym. W kontekście najbliższej przyszłości należy się zastanowić także m.in. nad problemami
- zastosowań AI w e-Commerce
- edukacji konsumentów
- cybersecurity zarówno klientów, jak używanych systemów transakcyjnych.